Акафисты и каноны для домашнего чтения. Что объединяет канон и акафист. Чтение в домашних условиях

Подписаться
Вступай в сообщество «servizhome.ru»!
ВКонтакте:

Кондак 1

И збранней Предвечным Царем Богоотроковице Марии, Ангелов и человеков Царице, пришедшей иногда в храм Господень во святая святых, на обручение девства Своего Жениху Небесному, воспитатися в Божие жилище, достойное поклонение усердно Тебе приносим. Ты же яко многомощная Заступница наша, от всяких нас бед и скорбей свободи, да с любовию и умилением Тебе вопием:

Икос 1

А рхангелов и Ангелов лики от небесных высот стекошася видети преславное Твое, о Богомати, во храм Господень Введение, и вкупе с земным ликом чистых дев невидимый лик безплотных умов с веселием идяше, Тя, Пречистая Дево, провождающе и, яко сосуд избранный Богу, повелением Господним окружающе, и, яко Госпоже своей служаще, аще и не ведяху тайны Твоея силу, видяще же Тя небесныя чистоты неизреченно исполнену, и вся бывшая о Тебе зряще, ужасахуся и со страхом многим воспеша Тебе тако:

Радуйся, прерадованная Дево, Мати Царева имущая быти; радуйся, предпочтенная Царице, в храм Царев грядущая жити.

Радуйся, Бога Отца Дщерь избранная и превознесенная; радуйся, Бога Сына Матерь от века предреченная.

Радуйся, Богу Духу Всесвятому Невесто неискусобрачная; радуйся, всея твари видимыя и невидимыя Владычица превожделенная.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 2

В идяще праведнии родители Твоя, Пресвятая Дево, яко три лета исполнишася от рождества Твоего, восхотеста совершити делом обетование свое, еже первее словесы изрекоша, да принесут Тя в дар Богу, сего ради созваша в Назарет вся сродники своя от царскаго и архиерейского рода, и священники многия, пригласиша же и лик чистых дев, да со свещи горящими провождают Тя, яко же предрече Писание: "приведутся Царю девы в след Ея, искренния Ея приведутся Тебе, приведутся в веселии и радовании, введутся в храм Царев". И тако совокупльшеся вси и помолившеся о Тебе Богу, воспеша Ему: Аллилуиа.

Икос 2

Р азум Небесный открывая, Богоотроковице, благоволила еси, яко да не в нищетных рубищах предстанеши ко храму Царю Небесному, сего ради преодеяна была еси со славою и красотою многою, да исполнится на Тебе Давида праотца Твоего предречение: "Предста Царица одесную Тебе, в ризах позлащенных одеяна, преиспещрена". Егда же, яко Невеста Божия преукрашена была еси и вся ко всечестному Введению Твоему достойна устроишася, поведоста Тя родителя Твоя, яко трехлетнюю агницу во Иерусалим, воспевше Тебе тако:

Радуйся, преодеянная в рясны златыя девства и чистоты; радуйся, преукрашенная во вся доброты небесныя красоты.

Радуйся, Дщи Царева, всю славу девственную внутрь Себе имущая; радуйся, Невесто Божия, предстати одесную Небесному Жениху грядущая.

Радуйся, одушевленный кивоте Божий, посреде дев тимпанниц шествия Своя устрояяй; радуйся, пречистый Храм Спасов, ко храму законному пути Своя направляяй.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 3

С ила Вышняго осени Тя и Дух Святый найде на Тя и бысть Предводитель Твой, егда по триех днех пути достигла еси града Иерусалима, и яко кивот Божий ведома была еси ко храму Господню, Богородице Дево, да сбудется слово псаломское, глаголющее: "Видена быша шествия Твоя, Боже, шествия Бога моего Царя, иже во Святем". И тако за премногую небесную чистоту Твою, храм Божий удостоилася еси быти, идеже Дух Святый хотяше жити да соделает Тя Жилище Свое, селение небесное, да паки исполнится на Тебе другое Писание, глаголющее: "Освятил еси селение Свое, Вышний, Свят храм Твой, Господи, дивен в правде", сего ради да воспоим вси о Тебе: Аллилуиа.

Икос 3

И муще леты три, Пресвятая Дево, приведена была еси ко храму, святыя же родители Твоя, ов от единыя страны, ова же от другия, вземше за руки Тя, Богодарованную им Дщерь свою, кротко и честно ведоша Тя ко храму, глаголюще: "Начните Девы свещеносныя, предшествуйте пред Богоотроковицей". Все же множество сродник и соседов знаемых и священник с веселием последоваху, свещы в руках держаще, и окружающе Тя, якоже звезды луну светлую. Стечеся же и весь Иерусалим, новое сие превождение со удивлением зряще, Отроковицу трехлетнюю толикою славою облачаемую и таковым светоношением почитаемую, и воспеша Тебе таковая:

Радуйся, трилетствующая телом, неба небеси ширшая; радуйся, многолетствующая духом, горних сил превысшая.

Радуйся, Агнице Непорочная, девство Свое Богу в жертву чисту принесшая; радуйся, Голубице Нескверная, чистотою Своею Ангелы удивившая.

Радуйся, с девственными лики ко Господу приведенная; радуйся, с горящими светильники ко храму препровожденная.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 4

Б урю внутрь имея помышлений сумнительных, Первосвященник Захария смятеся, зря Твое, Пречистая, ко храму Господню со славою многою превождение и ко вратом на востоки зрящим затворенным сущим приближение. Егда же воспомяну Иезекииля предречение древнее: "Врата сия затворена будут и никтоже пройдет сквозе их, яко Господь Бог пройдет ими, и будут заключена" исполнися Духа Святаго и откровение свыше получив, да отверзет приведенной Богоотроковице заключенная врата, возопи Богу: Аллилуиа.

Икос 4

"

С лыши, Дщи, и виждь, и приклони ухо Твое, и забуди люди Твоя и дом отца Твоего, и возжелает Царь доброты Твоея". Тако глаголаху Тебе, Пресвятая Дево, родители Твоя, егда приведена была еси ко храму Господню. Священницы же, службы совершающия, видеша пришествие Твое, изыдоша во сретение славному Введению Твоему, и с песньми прияша Тя, яко Матерь имущую быти Архиерея Великаго Небеса Прошедшаго, глаголюще:

Радуйся, благоволения Божия предображение, пророки предвозвещенная; радуйся, человеков спасения проповедание, нам ныне явленная.

Радуйся, Ангелы Небесными со славою провождаемая; радуйся, иереи Божиими с радостию сретаемая.

Радуйся, дом отца Твоего и люди Твоя оставльшая; радуйся, дом Божий явлением Своим освятившая.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 5

Б оговместимый храм бывши, Богородице Дево, ко храму законному со славою многою провождена была еси, да исполнится Аггея пророка предречение: "И исполню храм сей славою, зане велия будет слава храма сего последняго паче перваго, глаголет Господь Вседержитель". Мати же Твоя приведе Тя к церковному входу, глаголющи: Гряди, Дщи, ко Иже Тебе мне Даровавшему. Гряди, Кивоте освящения, к благоутробному Владыце. Гряди, Двере Жизни, к Милосердому Дателю. Гряди, Кивоте Слова, ко храму Господню. Вниди в церковь Господню, мира радосте и веселие, да воспою о Тебе Богу: Аллилуиа.

Икос 5

В идевши мати Твоя, Богородице Дево, иереи Божии из храма изшедшия, и святителя великаго Захарию, во сретение Твое грядущаго, рече к нему: "Приими, Захарие, Сень Нескверную; приими, священниче, Непорочный Ковчег; приими, пророче, Кадильницу невещественнаго Угля; приими, праведниче, Кадило Духовное. Приими, о пророче, Богом дарованную Дщерь мою и введи в храм Зиждителя твоего, и введ, насади Ю в горе святыни, в готовом жилище Божием, ничтоже испытуя, Тоя бо ради будет избавление", с нею же и мы возопием Тебе таковая:

Радуйся, небесныя лики возвеселившая Твоим вхождением; радуйся, иереи Божии обрадовавшая Твоим явлением.

Радуйся, Селение Небесное, храм законный паче перваго освятившая благодатию; радуйся, Небо земное, Сама Себе в жилище Христово приуготовившая чистотою.

Радуйся, Невесто Божия, яко велико и дивно предшествие Твое; радуйся, Дево Чистая, яко страшно и преславно во храме обитание Твое.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 6

П роповедник вхождения Твоего во храм Господень праведный Захария удивися зело, видев Твое, Богородице Дево, по лествице церковней, пятнадесять степень имущей, дивное восхождение: поставлена бывши родители Твоими на первом степени, Ты абие Сама о Себе потекла еси на прочия степени скоро зело, никемже поддержимая, и на высочайший степень востекши, стала еси, укрепляема невидимою силою Божиею; святый же Захария, видев сие, объят бе Духом Божиим и рече матери Твоей: "Благословен Плод чрева твоего, о жено, преславно приведение твое: Жизни бо Матерь истинную вводиши, како храм вместит Ю?" Темже благодаряше Бога, воспел Ему: Аллилуиа.

Икос 6

В озсия радость велия всем храму законному предстоящим, егда святитель великий Захария, Духа Святаго исполненный, прият Тя, о Богомати, пред враты церковными, рукама своима держа, и вводя Тя во святая, вещаше к Тебе тако: «О, Отроковице Нескверная! О, Дево Неблазная! О, Девице Прекрасная! О, женам украшение! О, дщерям удобрение! Ты Благословенная в женах, Ты препрославленная чистотою, Ты запечатленная девством, Ты Адамовы клятвы разрешение. Гряди, исполнение моего пророчества. Гряди, совершение обетований Господних. Гряди, печате Того завета. Гряди, изъявление Того совета. Гряди, исполнение Того таинств. Гряди, пророков всех Зерцало. Гряди, обновление обетшавших. Гряди, Свете во тьме лежащих. Гряди, дарование новейшее и Божественнейшее. Вниди в радости в церковь Господа Твоего, ныне убо в дольнюю, человеки входную, не по мнозе же в горнюю и неприступную». С ним же и мы воспоем Тебе сице:

Радуйся, Лествице одушевленная, ко храму Господню по степенем лествицы высокия востекшая; радуйся, Двере, непроходимая человеческими помыслы, во двери храма вошедшая.

Радуйся, яко по степенем добродетелей возвысилася еси до высоты Небеснаго Алтаря; радуйся, яко на крылех девства и чистоты достигла еси Града Великаго Царя.

Радуйся, Дом Божий на версе горы достигшая; радуйся, врата заключенная прошедшая.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 7

Х отя Человеколюбец Господь спасти род человечь, избра Тебе едину в Матерь Себе и введе Тя во святый храм Свой, да тамо в уединении и тишине глубоцей далече от соблазнов мира сего воспитаешися во святыне Господней в Божие жилище. Ты же, играющи и зело радующися, яко в чертозе, в дому Господни шествовала еси, аше и мала была еси возрастом, триех лет сущи, обаче совершенна была еси благодатию, яко предуведенная и предызбранная от Бога прежде сложения мира, и тамо воспевала еси Ему: Аллилуиа.

Икос 7

Н овая, дивная и ужасная сотвори о Тебе Господь, Богоблагодатная, егда святитель великий Захария, вне себе быв, по таинственному откровению Божию введе Тя паче закона за вторую завесу, во внутреннюю скинию, глаголемую святая святых, идеже не точию женскому полу, но ниже священником подобаше входити, но точию единому Архиерею единою в лето; подобаше бо Тебе, яко Одушевленному Божию Кивоту, еще прежде зачатия паче всякаго естества преисполненней чистоты, стати на месте законнаго кивота Божия, Иеремием сокровеннаго, да исполнится паки славою храм Господень. Сие пречудное вхождение Твое зряще, вопием Тебе таковая:

Радуйся, во святая святых, яко на небо земное, взошедшая; радуйся, святая святых большая, яко Престолу Божию представшая.

Радуйся, Ангелы удивившая, како во святая святых преславно взошла еси; радуйся, человеки возвеселившая, яко храм Господень славою исполнила еси.

Радуйся, Чертоже Краснейший, в немже жилище Святыя Троицы содевает Пресущественный; радуйся, Престоле Святейший, на Немже готовится сести плотию Пребожественный.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 8

С транно Твое зачатие и рождество, странен образ возростания Твоего, странно и преславно, Богоневесто, Твое еже внутрь святилища Введение, и на молитве пребывание присное, и вся, яже суть Твоя: от утра бо даже до третьяго часа стояла еси по вся дни на молитве внутрь Святилища, посем с прочими девы в притворе в рукоделии упражнялася еси, от девятаго же часа паки в храме во святая святых предстояла еси Богу на молитве, в Богомыслии и в поучении Божественных Писаний, дондеже Ангел Господень явльшеся препитати Тя небесною пищею. Таковому равноангельскому житию Твоему чудящеся, вопием тако благоволившему о тебе Богу: Аллилуиа.

Икос 8

В сю Тебе освяти Всесвятый Дух, внутрь храма пребывающую, Пресвятая Дево. Сего ради да не коснется Ти ничто от земныя скверны, небесною и нетленною питаема была еси пищею, подаваемую же земную пищу раздавала еси нищим и странным. И тако приемлющи по вся дни от Ангела хлеб небесный, преуспевала еси мудростию и благодатию, телом и духом радующися, да невместимое Слово Божие непорочно вместиши. И бе Архангел Гавриил неотступный хранитель девственныя чистоты Твоея и со иными Ангелы Божиими часто Тебе являшеся, укрепляше Тя в подвизех духовных, в молитве и посте, в кротости и смирении и любезно беседоваше с Тобою, Превечный Совет Вышняго о Тебе раскрывая, да будеши готова к приятию Божию, вопия к Тебе таковая:

Радуйся, неизреченных таин Божиих предивное исполнение; радуйся, Предвечнаго Совета Вышняго всечудное совершение.

Радуйся, небесным хлебом от Ангела неизреченно воспитанная; радуйся, благодатию Божиею с небесе несказанно укрепленная.

Радуйся, Юже во святая святых сретают многоочитии Херувими; радуйся, с Неюже непрестанно собеседуют шестокрылатии Серафими.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 9

Всякое естество Ангельское удивися о превелицей красоте девства Твоего, Всесвятая Дево. Ты бо со Ангелы во святая святых пребывающи, Сама вожделела еси в чистоте ангельской и неврежденном Своем девстве вечно жити. Сего ради первая в мире дала еси обет девства и обручила еси Себя на присное служение Богу в чистоте девичестей, и уневестилася еси Ему, да Духом Святым приуготована будеши в чистое и нетленное селение Слову Божию, поющи Ему день и нощь: Аллилуиа.

Икос 9

В итии богоглаголивии не могут глаголати, во еже изрещи тайну жития Твоего в чистоте девства во храме, Богородице, растущей Тебе леты, Ты бо день от дне укреплялася еси духом и подвижнейшее растяше житие Твое: с трудолюбием бо умножала еси молитву, идущи от силы в силу, дондеже Сила Вышняго осени Тя. Растяху же в Тебе и дары Святаго Духа: егда бо в больший приходила еси возраст, более упражнялася еси в молитве, неже в рукоделии, нощи же целыя в молитве со Ангелы проводила еси за второю завесою. Сего ради со удивлением зовем Тебе таковая:

Радуйся, святая святых Святейшая Дево, в жертву чистую девство Свое Богу принесшая; радуйся, чистейшая Святаго Духа Палато, в жилище Христово Себе воспитавшая.

Радуйся, Двере Небесная, в храме, яко на небеси пребывшая; радуйся, Горо усыренная Духом, во святилищи всеми добродетельми процветшая.

Радуйся, Юже Ангели Божии дориносят верно; радуйся, Юже вси вернии благодарственно славословят присно.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 10

С пасения нашего весна радостная возсия всем концем земли преславнаго Твоего ради Введения во храм, Богородице. Писание мимоиде и оскуде закон, яко же сень, вшедшей же Тебе во храм Божий, Дево Чистая, лучи благодати всем возсияша, просвещающи души и помышления всех во тьме неведения седящих. Сего ради да радуется небо и земля, Небо умное грядущее зряще, и Ангелов чини и человеков множество да вопиют: в храм вводится радость и избавление всем вопиющим: Аллилуиа.

Икос 10

С тена еси девам, в чистоте девства во обителех подвизающимся, Богородице Дево, понеже, давши во храме обет девства Богу, Ты дивно сохранила еси его и достигши лет двунадесяти, егда прочия девы, при храме живущия, сочетовахуся супружества по обычаю подзаконному, Ты открыла еси тайну обетования Твоего, чесо ради отдана была еси на хранение девства старцу Иосифу, Богом указанному возлетением голубицы от жезла его. И тако во всецелую доброту девства облекшися, яко Невеста Божия, Ты всем подаеши в чистоте служение свое совершающим дарования кроткаго Твоего и молчаливаго духа, Твою тишину, смирение и неизглаголанную чистоту, да вси Тобою спасаемии со благодарением воспоют Тебе сице:

Радуйся, в молитвах во храме Господнем неусыпающая, не даждь нам во грехе уснути; радуйся, в безмолвии во святая святых пребывающая, сподоби нас в тишине животней пожити.

Радуйся, со Ангелы во святилищи присно собеседнице, научи нас безплотных глаголом внимати; радуйся, с чистыми девы при храме сожительнице, помози нам в девстве и чистоте житие свое совершати.

Радуйся, одушевленный Храме Бога Живаго, храмы Духа Святаго нас сотвори; радуйся, Чертоже вседрагий всякаго доброделания, во всех дарех Духа Святаго нас утверди.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 11 .

П ения всеумиленная от неземных мусикий приношаху Тебе, Пресвятая Дево, святии Ангели, девическому Введению Твоему служаще и веселие творяще и небеснии припеваху гласы, Тебе на службу Божию входящей, с нимиже на земли от песней человеческих девственнии лицы Господеви поют, псаломски воспевающе и чтуще Тебе, Матерь Его. С нимиже и нас сподоби чистыми умы и нескверными усты воспети о честнем Введении Твоем: Аллилуиа.

Икос 11

С ветоприемная нам возсияла еси свеща, Богородице, во храм Господень пришедши, радость величайшую тамо светящи и на молитве во святая святых горящи, отонюдуже и облистала еси небесною чистотою всему миру, во тьме греховней пребывающему, да и мы со свещеносными девами, Тя ко храму Господню светло со славою девственною проводившими, усрящем Тя радостно, во свете чистоты душевныя и телесныя сияющу, и воспоем Тебе похвалы таковыя:

Радуйся, Свеще неугасимая, во святилище возженная, свещеносными девами провождаемая; радуйся, Заре незаходимая, весь мир облиставшая, светлыми Ангелы во храме сретаемая.

Радуйся, Светильниче небесныя славы, Свет нелестный во храме всем возсиявший; радуйся, Чертоже Божия благодати, хлеб словесный из руки Ангела приявший.

Радуйся, Мати Света грядущая быти, светом чистоты Твоея всех просвещающая; радуйся, Мати, Света тихаго сияние, теплотою молитв Твоих всех утешающая.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 12

Б лагодати Божия новый и одушевленный кивот сущи, Богородице Дево, в немже вместо манны чувственныя и вещественных скрижалей вмещаются невещественная неистощимая дарования Божия, достойно введена была еси во святая святых, яко вместити имущая плотски Безначальное Слово Божие, идеже Силы Небесныя служаху Тебе, страшнии Херувими и пламенеющии любовию Серафими осениша Тя крылы своими, Престоли и Господствия, Начала, Силы и Власти припадоша к Тебе со Архангелы и Ангелы, вопиюще о Тебе: Аллилуиа.

Икос 12

П оюще пречестное Твое во храм Господень Введение, хвалим вси Твое пречудное во святая святых со Ангелы спребывание и небесным хлебом питание, поклоняемся равноангельской девственной чистоте Твоей, Богородице, и веруем, яко пришла еси от земнаго дома в дом Божий, яко жертва чистая, яко дар освящен на обручение девства Твоего Жениху Небесному, да уготовишися достойно к нетленному и чистому Рождеству Христову в Божие жилище. Темже, тако верующе, возглаголем Тебе сице:

Радуйся, храм Господень пречистых ног Твоих стопами освятившая; радуйся, жилище Божие от осквернения грешных отмывшая.

Радуйся, во святом храме, яко на небеси, поклонение Горних Сил приемшая; радуйся, во святая святых, яко на небеси, Престолу Божию представшая.

Радуйся, Прекрасная Девице, изшествием Твоим из дому отчаго во храм мир всему миру принесшая; радуйся, новая Голубице, вхождением во храм праведным в преисподней надежду первее даровавшая.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 13

О , Всепетая Богоотроковице, пришедшая во храм Господень воспитатися во святая святых в Божие жилище, нынешнее наше о всечестнем Введении Твоем приемши приношения, избави нас от всякия скорби, и напасти, и искушений вражеских, очисти ны от всякия скверны плоти и духа и сохрани нас до скончания нашего в целомудрии и чистоте, да, освященнии Тобою, достойни будем введения во обители райския с мудрыми девами, с нимиже да воспоем о Тебе Богу: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й «Архангелов и Ангелов лики…» и кондак 1-й «Избранней Предвечным Царем…».

Молитва.

О Пресвятая Дево, Царице небесе и земли, прежде век избранная Невесто Божия, в последняя же времена пришедшая в храм законный на обручение Жениху небесному! Ты оставила еси люди Твоя и дом отца Твоего, во еже принести Себе в жертву чистую и непорочную Богови, и первая дала еси обет всегдашняго девства. Даруй же и нам соблюдати себе в целомудрии и чистоте и в страсе Божием во вся дни живота нашего, да будем храми Духа Святаго, наипаче же помози всем, в подражание Твое во обителех живущим и обручившим себе на служение Богови, в чистоте девства провождати житие свое и от юности нести иго Христово благое и легкое, свято храняще обеты своя. Ты провела еси, Всечистая, вся дни юности Твоея во храме Господнем далече от соблазнов мира сего, в присном бодрствовании молитвенном и во всяком воздержании душевном же и телеснем, помози убо и нам отражати вся искушения вражеская от плоти, мира и диавола находящая на ны от юности нашея, и побеждати оная молитвою и постом. Ты бо, во храме Господнем со Ангелы пребывающи, украсилася еси всеми добродетельми, наипаче же смирением, чистотою и любовию, и достойно воспиталася еси, да готова будеши вместити плотию невместимое Слово Божие. Сподоби же и нам, одержимым гордостию, невоздержанием и леностию, облещися во всякое совершенство духовное, да уготовает кийждо от нас с помощию Твоею одеяние брачное души своея и елей доброделания, да не нази и неготови явимся во сретение безсмертному Жениху нашему и Сыну Твоему, Христу, Спасителю и Богу нашему, но да приимет ны с мудрыми девами во обители райския, идеже со всеми святыми сподоби нас выну славити и прославляти всесвятое имя Отца и Сына и Святаго Духа и Твое милостивое заступление всегда, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Тропарь, гллс 4

Д несь благоволения Божия предображение и человеков спасения проповедание: в храме Божии ясно Дева является и Христа всем предвозвещает. Той и мы велегласно возопиим: радуйся, смотрения Зиждителева исполнение.

Кондак, глас 4

П речистый храм Спасов, многоценный чертог и Дева, священное сокровище славы Божия, днесь вводится в дом Господень, благодать совводящи, яже в Дусе Божественном, Юже воспевают ангели Божии: Сия есть селение небесное.

Величание

В еличаем Тя, Пресвятая Дево, Богоизбранная Отроковице, и чтим еже в храм Господень вхождение Твое.

Право решать, когда именно обратиться с мольбой к святому защитнику, дано каждому человеку. По мнению священнослужителей, делать это необходимо по зову сердца. Многие верующие интересуются , как правильно читать акафисты дома, есть ли запреты делать это во время поста. На этот счет имеются строго определенные рекомендации. По благословению священника вполне допустимо обращаться к святым не только в стенах храма, но и дома.

Акафисты в православии

Прежде всего необходимо понять, что такое акафист и когда его читают. В традиции православного христианского богослужения имеется несколько разновидностей молитвенных последований. Наиболее древними и традиционными из них считаются каноны. В 19 - 20 веках большое распространение получили и другие виды прославляющих песнопений - акафисты.

Акафистом принято называть особую поэтическую форму, хвалебное песнопение в честь Иисуса, Матери Божией или святых. По своей форме и сути эти песнопения весьма близки к более древним кондакам.

Каждый акафист включает в себя 25 песен: основной кондак, за которым последовательно расположены 12 кондаков (хвалебных песен), чередующихся с 12 икосами (пространными песнями). Все песни расположены по порядку букв в греческом алфавите. Первый кондак и все икосы заканчиваются припевом «Радуйся!», а все кондаки - припевом «Аллилуия». Традиционно последний кондак обращен к тому, кому посвящен весь гимн, и читается трижды подряд.

Слово «акафист» в переводе с древнегреческого означает «неседальное пение». Это торжественное песнопение допустимо исполнять только стоя.

Когда следует читать

Эти торжественные гимны не относятся к категории обязательных богослужебных чинов. Исключением является лишь Акафист Пресвятой Богородице «Взбранной Воеводе…»

Обращаться к Божией Матери и святым угодникам Божиим можно, призывая помощь в следующих ситуациях:

  1. Произносить хвалебную оду следует в те моменты, когда очень тяжело на душе. Эта священная песнь поможет наполнить душу радостью и гармонией.
  2. Можно молиться , уповая на помощь святых в мирских делах.
  3. Если в душу закрадываются сомнения, а посоветоваться с клириком нет возможности, можно прочесть самостоятельно хвалебную песнь. Это поможет отбросить сомнения и приобрести уверенность в себе и в Божией помощи.
  4. С помощью чтения акафиста можно исцелять физические и душевные недуги. Очень важно при этом твердо верить в помощь Небес.

Чтение в домашних условиях

Часто женщины задают вопросы, возможно ли чтение акафистов во время критических дней. Никаких запретов на эту тему не существует и можно без сомнений обращаться к Небесам, если возникла душевная потребность.

Порядок чтения

Во время домашнего чтения начало и окончание молитв бывает обычным. Можно читать акафист или канон после утренних или вечерних правил или перед молитвой «Достойно есть…».

При чтении отдельно от утреннего или вечернего моления вначале произносится определенная последовательность молитв, затем читается Псалом 50 и Символ Веры.

Чтение же самого акафиста происходит в определенной последовательности . Кондак 13 повторяется три раза подряд, сразу же после него произносится икос 1, за ним следует 1 кондак.

По завершении чтения возносятся определенные молитвы. Найти их тексты и последовательность можно в любом молитвослове.

При чтении можно столкнуться с некоторыми общепринятыми в православной литературе сокращениями:

  1. Если написано «Слава:» или «Троичен:», следует произносить «Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху».
  2. Вместо слов «И ныне» или «Богородичен» произносятся слова «И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь».
  3. Сокращение «Сла́ва, и ны́не:» принято понимать как последовательное сочетание этих двух возгласов.

Какие песнопения выбрать в житейских нуждах

В каждой житейской нужде (на всякую потребу) можно прибегать к помощи определенных Святых или Иконы Божией Матери.

Обращения к Пресвятой Богородице

Акафисты разным святым

Существует перечень молитвенных прославляющих песнопений, позволяющих обратиться к святым во всякой нужде и житейской скорби:

В православной традиции принято Акафист Ангелу-хранителю читать по понедельникам. Почему выбран именно этот день, известно далеко не всем. В Церкви первый день недели считается днем Ангела. Обращение к своему ангелу-хранителю именно в этот день поможет благополучно прожить всю неделю.

Это далеко не полный перечень торжественных церковных песнопений. Если в праздничный день читается канон и акафист одному и тому же празднику или иконе, начинать чтение акафиста следует после шестой песни канона вместо приведенных там кондака и икоса.


Порядок чтения по уставу
——————————————————————

Тропарь, глас 8.

П овеленное таинство прием в разуме, в крове Иосифове гаданием предста безплотныи, глаголя неискусней браку: преклонеи схождением Небеса, вмещается неизменно весь в Тя. Его же и видя в ложеснах Твоих приемша рабии зрак, ужасаюся звати Ти: радуися Невесто неневестная.

Песнь 1. Ирмос

О тверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери и явлюся светло торжествуя, и воспою радуяся Тоя чюдеса.

Запев: П ресвятая Госпоже Богородице, услыши молитву раб Своих, молящихся Тебе (поклон).

Запев: Х ристову книгу одушевлену, запечатленну Тя Духом, великии архангел Чистая зря возглашашеТи: радуися радости приятелище, Ея же ради праматерняя клятва разорится.

Запев. А дамово исправление, радуися Дево Богоневесто, адово умерщвение, радуися Всенепорочная, полато всех Царя. Радуися Престоле огненыи Вседержителя.

Слава. Ц вете неувядаемыи, радуися едина прозябшая яблоко благовонное, радуися рождьшая благоухание единаго Царя. Радуися Неискусобрачная, мiрови спасение.

И ныне. Ч истоты сокровище, радуися, Ею же от падения нашего востахом. Радуися сладкоуханныи крине Владычице, верных благоухая, Кадило благовонное, и миро многоценное.

Катавасия: С паси от бед рабы Своя Богородице Дево, яко вси по Бозе к Тебе прибегаем, яко к нерушимей стене и заступлению (поклон).

Г осподи помилуй (трижды с поклонами).

Песнь 3. Ирмос

Т воя певцы Богородице, живыи не тления источниче, лик Себе совокупльши духовен, утверди в божественей Ти славе, и венцем славы сподоби.

Запев. К лас прозябшая божественыи, яко нива неоранная яве, радуися одушевленая трапезо, Хлеб животныи вмещьшая. Радуися животныя воды источниче неистощаемыи Владычице.

Запев. Ю ница Юнец рождьши непорочныи, радуися верным. Радуися Агнице, рождьшая Божияго Агньца, вземлющаго мiру всему прегрешения. Радуися теплое очистилище.

Слава. У тро светлейшее, радуися Едина, Солнца носящи Христа, свету жилище. Радуися тму разрушивше, и мрачныя бесы отнюд отгнавши.

И ныне. Р адуися двере едина, Ею же Слово проиде едино, Яже вереи и врата аду Владычице рожеством Своим стерши. Радуися божественыи входе спасаемым Богоневесто. Катавасия.

Песнь 4. Ирмос

С едяи в славе на Престоле Божествене, на облаце легце, прииде Исус Пребожественыи, от Пречистыя Девы, и спасе вопиющыя, слава Христе силе Твоей.

Запев. В о гласех пении, верою Тебе вопием Всепетая: радуися тучная горо, и усыреная Духом. Радуися свещниче, и ручко манну носящи, услаждающи всех благочестивых чювствия.

Запев. О чистилище миру, радуися Пречистая Владычице. Радуися лествице, от земли всех возвысивши благодатию. Радуися мосте, воистину преводяи всех от смерти к животу, поющих Тя.

Запев. Н ебес превышшая, радуися земное основание, во Своих ложеснах Пречистая нетрудно поносивши. Радуися червленице, багряницу божественую омочивши от кровей Твоих, Цареви силам.

Слава. З аконодавца рождьшая истиннаго, радуися Владычице, иже беззакония всех туне очищающаго. Недоведомая глубино, высото неизреченная, браконеискусная, Ею же мы обожихомся.

И ныне. Т я исплетшую мiрови нерукоплетен венец, песнословяще, радуися Тебе Дево зовем, хранилище всех и ограждение, и утвержение, и священное прибежище. Катавасия.

Песнь 5. Ирмос

У дивишася всяческая, о Божественней славе Твоей, Ты бо браконеискусимая Девице, прият во утробе надо всеми сущаго Бога, и родила еси безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающа.

Запев. П уть порождьшая жизни, радуися Пренепорочная, яже от потопа греховнаго мiр спасшая, радуися Богоневесто, слышание и глаголание страшно, радуися пребывание Владыки всея твари.

Запев. К репость и утвержение человеком, радуися Владычице, место освящения славы, умерщвение адово, чертоже всесветлыи, радуися ангелом радость, радуися Помощнице верно молящимтися.

Запев. О гнеобразная колеснице Слову, радуися Владычице, одушевленыи Раю, животное Древо, посреде имея жизни Господа, Его же сладость оживляет верою причащающихся, и тли подклонившихся.

Слава. У крепляеми силою Твоею, верно вопием Ти: радуися граде всех Царя, преславная и достослышанная, о Ней же глаголана быша яве: горо несекомая, радуися глубино неизмерная.

И ныне. П ространное селение Слову, радуися Пречистая, сосуде, иже Божественыи бисер произведши, радуися вседивная, всех к Богу примирение, блажащих Тя Богородице всегда. Катавасия.

Песнь 6. Ирмос

Б ожественое се и всечестное совершающе празднество, богомудреннии Божия Матере, приидите руками восплещем, от Нея рождьшагося верою славяще.

Запев. Ч ертоже Слову нескверныи, вина всех обожения, радуися Всечистая пророком оглашение, радуися апостолом удобрение.

Запев. О т Тебе роса укану, пламень многобожия угасивши, тем вопием Ти: радуися руно одушевленое, еже Гедеон Дево прежде виде.

Слава. С е Тебе Дево радуися зовем, пристанище нам буди труждающимся, и отишие в пучине скорбей, и соблазнов всех сопротивника.

И ныне. Р адости вина, облагодати наш помысл, еже звати Тебе, радуися неопалимая купино, и облаче всесветлыи, яже верных непрестанно осеняющии. Катавасия.

Слава, и ныне. Посем кондаки и икосы Пресвятей Богородице, Глас 8-й.

Кондак 1. В збранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственая восписуем Ти раби Твои Богородице. Но яко имущи державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: радуися, Невесто Неневестая.

Икос. А нгел предстатель, с Небесе послан бысть рещи Богородице: радуися, и с безплотным гласом воплощаема Тя зря Господи, ужасашеся и стояше, зовыи к Ней таковая: радуися Ея же ради радость восияет, радуися Ея же ради клятва исчезнет. Радуися падшаго Адама востание, радуися слез Еввин избавление. Радуися высото неудобь восходима человеческими помыслы, радуися глубино неудобь зримая и ангельскима очима. Радуися яко еси Царево седалище, радуися яко носиши Носящаго вся. Радуися звездо являющая Солнце, радуися утробо божественаго воплощения, радуися Ея же ради обновляется тварь, радуися Ея же ради поклоняемся Творцу (поклон), радуися Невесто неневестная.

Кондак 2. В идящи Святая Себе в чистоте, рече Гавриилу дерзостне: преславное твоего гласа, неудобь приятно Ми души является: безсеменна бо зачатия рожество предглаголеши, зовыи, аллилуиа.

Икос. Р азум неразумен, разумети Девая ищущи, возопи к служащему: из боку чисту, Сыну како есть родитися мощно, рцы Ми; к Ней же он рече со страхом, обаче зовыи сице: радуися совета неизреченнаго тайно, радуися молчанием молящихся верою. Радуися чюдес Христовых начало, радуися велением Его главо. Радуися лествице Небесная по ней же сниде Бог, радуися мосте преводяи от земли на Небо. Радуися ангелом многословящее чюдо, радуися бесовом многоплачевныи струпе. Радуися иже Свет неизреченно рождьши, радуися еже како, ни единаго же научивши. Радуися премудрых превосходящи разумы, радуися верных озаряющи смыслы: радуися Невесто неневестная.

Кондак 3. С ила Вышняго осени тогда к зачатию Браконеискусную, и благоплодная Тоя ложесна, яко село показа сладко, всем хотящим жати спасение, внегда пети сице, аллилуиа.

Икос. И мущи богоприятну Девая утробу, востече к Елисавефи: младенец же оноя абие познав Сея целование, радовашеся. И играньми яко песньми, вопияше к Богородице: радуися отрасли неувядаемыя лозо, радуися плода безсмертнаго стяжание. Радуися делателя делающи Человеколюбца, радуися садителя жизни нашея порождьши. Радуися браздо растящая гобзование щедрот, радуися трапезо носящая обилие очищении. Радуися яко Рай пищныи процветаеши, радуися яко пристанище душам готовиши. Радуися приятное молитвы кадило, радуися всего мiра очищение, радуися Божие к смертным благоволение, радуися смертных к Богу дерзновение, радуися Невесто неневестная.

Кондак 4. Б урю внутрь имея помышлении неверных, целомудреныи Иосиф, смутися, прежде небрачну Тя зря, и бракоокрадовану помышляше Непорочная: уведев же Твое зачатие от Духа Свята, рече, аллилуиа.

Икос. С лышаша пастырие, ангелом поющым плотьское Христово пришествие, и текше яко к Пастырю, видевша Того яко Агньца непорочна во чреве Мариине пасшася, Юже поюще и реша: радуися Агньца и Пастыря Мати, радуися дворе словесных овец. Радуися невидимых зверей мучение, радуися райским дверем отверзение. Радуися яко небесная срадуются с земными, радуися яко земная сликовствуют небесным. Радуися апостолом немолчная уста, радуися страстотерпцем непобедимая дерзосте. Радуися твердое вере основание, радуися светлое благодати познание. Радуися Ея же ради обнажися ад, радуися Ея же ради облекохомся славою, радуися Невесто неневестная.

Кондак 5. Б оготечную звезду видевше волсви, и тоя последоваша зари, и яко светилника держаще ю, тою искаху крепкаго Царя, и достигше Недостижимаго, порадовашася Ему, вопиюще, аллилуиа.

Икос. В идеша отроцы халдейстии на руку Девичю, создавшаго рукама человека, и Владыку разумевающе Его, аще и рабии взят зрак, потщашася дарми угодити Ему, и возопити Благословенней: радуися звезды незаходимыя Мати, радуися заре тайнаго дне. Радуися прелести пещь угасивши, радуися троицу ученик хранящи. Радуися мучителя немилостива изметающи от начальства, радуися Господа Человеколюбца показавши Христа. Радуися еже варварскаго избавляющи служения, радуися скверных избавляющая дел. Радуися огня поклоняние угасивши, радуися пламене страстнаго изменяющи. Радуися персом наставнице целомудрия, радуися всех родов веселие, радуися Невесто неневестная.

Кондак 6. П роповедницы богоноснии бывше волсви, возвратишася в Вавилон, скончавше Ти пророчество, и проповедавше Тя Христа всем, оставиша Ирода яко лжива, не ведуща пети, аллилуиа.

Икос. В озсия во Египте просвещение истине, отгнал еси лжи тму. Идоли бо его, Спасе не терпяще Твоея крепости, падоша. Сих же избавльшиися вопияху к Богородице: радуися исправление человеком, радуися низпадение бесом. Радуися яже прелести державу поправши, радуися идолскую лесть обличивши. Радуися яко море потопивши фараона мысленнаго, радуися каменю напоившии жаждущыя живота. Радуися огненыи столпе наставляя сущих во тме, радуися покрове мiру ширши облака. Радуися пище манны приемнице, радуися пищи святыя служителю. Радуися земле обетованная, радуися из Нея же течет мед и млеко, радуися Невесто неневестная.

Кондак 7. Х отящу Симеону от нынешняго века преставитися от прелестнаго, вдался еси яко младенец тому: но познался еси ему и Бог совершен. Тем убо удивися Твоей неизреченней премудрости, зовыи, аллилуиа.

Икос. Н ову показа тварь, явлься Зиждитель нам, иже от Него бывшим, из безсеменныя прозяб утробы, и сохранив Ю яко же бе нетленна, да чюдо видяще воспоем Ей вопиюще: радуися цвете нетления, радуися венче воздержания, радуися воскресения образ облистающи, радуися ангельское житие являющи. Радуися древо благоплодовитое, от него же питаются вернии, радуися древо благосеннолиственно, им же покрываются мнози. Радуися рождьшая Наставника заблуждшим, радуися порождьшая Избавителя плененым. Радуися Судии праведнаго умоление, радуися многих согрешении прощение. Радуися одежде нагих дерзновения, радуися любы всяко желание побеждающи, радуися Невесто неневестная.

Кондак 8. С транно рожество видевше, устранимся мiра, ум на Небо преложше. Сего бо ради высокии на земли явися смирен человек, хотя привлещи к высоте, вопиющих Ему, аллилуиа.

Икос. В есь бе в нижних, и вышних никако же отступль, неописанное Слово: схождение бо божественно, неместно бысть прехождение, и рожество от Девы богоприятны слышаще сия: радуися Бога невместимаго вместилище, радуися честнаго таинства двере. Радуися неверных верное слышание, радуися верных известная похвало. Радуися колеснице Пресвятая Сущаго на Херувимех, радуися селение преславно Сущаго на Серафимех. Радуися противныя в то же собравши, радуися яже девство и рожество сочетавши. Радуися яко Тебе ради разрешися преступление, радуися яко Тебе ради отверзеся Рай. Радуися ключу Царства Христова, радуися надеже благ вечных, радуися Невесто неневестная.

Кондак 9. В сяко естество ангельское удивися, великому Твоего вочеловечения делу: неприступнаго бо яко Бога, зряху всем приступна Человека, нам убо спребывающа, и слышаща от всех, аллилуиа.

Икос. В итии многовещанны, яко рыбы безгласны видим о Тебе Богородице: недоумеют бо глаголати, како Девою пребываеши, и родити возможе; мы же таинству дивящеся, верно вопием: радуися премудрости Божия приятелище, радуися промышления Его сокровище. Радуися любомудрецы немудры являющи, радуися хитрословесники безсловесны обличивши. Радуися яко обуяша лютыя взыскатели, радуися яко увядоша баснотворцы. Радуися афинейския пленицы растерзающи, радуися рыбарем мрежи исполняющи. Радуися из глубины неведения извлачащи, радуися многих в разуме просвещающи. Радуися кораблю хотящым спастися, радуися пристанище житейских плавании, радуися Невесто неневестная.

Кондак 10. С пасти хотя мир, иже всем украситель, к сему самообетован прииде, Пастырь сыи и Бог, нас ради явися по нас подобен: подобным бо подобное призвав яко Бог, слышит от всех, аллилуиа.

Икос. С тена еси девам Богородице Дево, и всем иже к Тебе прибегающым. Ибо Небу и земли Творец устроив Тя Пречистая, вселься во утробу Твою, и научив приглашати Тебе всех: радуися тело девства, радуися двере спасения, радуися началнице мысленаго наздания, радуися подателнице Божественыя благодати, радуися Ты бо обновила еси зачатых студно, радуися, Ты бо наказала еси окраденыя умы. Радуися тлителя смыслом упражняющи, радуися сеятеля чистоте порождьши. Радуися чертоже безсеменнаго уневещения, радуися верных Господеви сочетавши. Радуися добрая младопитателнице девам, радуися душам чертожнице святых. Радуися Невесто неневестная.

Кондак 11. П ение всяко побеждается, прострети тщащеся к множеству многих щедрот Твоих: равночислены бо песка псалмы и песни, аще приносим Ти Царю Святыи, ничто же творим достойно, их же дал еси Тебе вопиющым, аллилуиа.

Икос. С ветоприемную свещу, во тме сущым явльшуюся, зрим Святую Деву: невещественныи бо вжигающи огнь, наставляет к разуму Божественному всех, зарею ум просвещающи, званием же почитаемую сим: радуися луче разумнаго солнца, радуися светило незаходимаго света. Радуися молние, душы освещающи, радуися яко гром враги устрашающи. Радуися яко многосветлое возсияваеши просвещение, радуися яко многотекущую источаеши реку. Радуися купели живописующии образ, радуися греховную отьемлющи скверну. Радуися бане омывающая совесть, радуися чаше черплющая радость. Радуися обоняние Христова благоухания, радуися животе таинаго веселия, радуися Невесто неневестная.

Кондак 12. Б лагодать дати восхотев долгом древним, всех долгов решитель человеком Господь, прииде бо Собою ко отшедшим Того благодати, и раздрав рукописание, слышит от всех сице, аллилуиа.

Икос. П оюще Твое рожество, хвалим Тя вси, яко одушевлен храм Богородице: в Твою бо вселися утробу, содержаи вся рукою Господь, освяти и прослави, и научи вопити Тебе всех: радуися селение Бога Слова, радуися святая святых больши. Радуися ковчеже позлащенныи Духом, радуися сокровище животу неистощимое. Радуися честныи венче царем благочестивым, радуися честная похвала иереом благоговейным. Радуися Церкви непоколебимыи столпе, радуися царству нерушимая стено. Радуися Ея же ради воздвижутся победы, радуися Ея же ради низпадают врази. Радуися тела моего врачевание, радуися души моея предстателнице, радуися Невесто неневестная.

Кондак 13. О , всепетая Мати, рождьшая всех святых Святейшее Слово, нынешнее приношение приемши, от всякия напасти избави всех, и грядущия изми муки, вопиющыя Ти, аллилуиа. Глаголи сей кондак трижды с земными поклонами. Также 1-й икос: А нгел предстатель… Таже кондак 1-й: В збранной Воеводе…

Посем молитва Пресвятей Богородице.

П риими всеблагопомощная, Пресвятая Госпоже Владычице Богородительнице, сия честныя дары, Тебе единой прикладныя, от нас недостойных раб Твоих, яже от всех родов избранная, и всех тварей небесных и земных вышши явльшися: понеже бо Тебе ради бысть Господь сил с нами, и Тобою Сына Божия познахом, и сподобихомся Святаго Тела Его и Пречистыя Крове Его. Тем же блаженна еси Ты в родех родов Богоблаженная, яже Херувим светлейши, и Серафим честнейши сущая. И ныне всепетая Пресвятая Богородице, не престай молящися о нас недостойных рабех Твоих, еже избавитися нам от всякаго навета лукаваго, и от всякаго обстояния, и сохранитися нам неврежденым от всякаго всеядовитаго прилога диавольскаго, но даже до конца молитвами Твоими неосужденных нас соблюди: яко да Твоим заступлением, и помощию спасаеми, славу и хвалу, благодарение и покланяние за вся иже в Троице Единому Богу, и всех Создателю возсылаем, ныне и присно и во веки веком, аминь (поклон земной).

Песнь 7. Ирмос

Н е послужиша твари богомудрении паче Зиждителя, но огненое прещение мужески поправше, радовахуся поюще: препетыи иже отцем Господь и Бог благословен еси.

Запев. П оем Тя вопиюще, радуися колеснице солнца разумнаго, лозо истинная, грозд зрелыи возделавши, вино источающ, еже душы веселящее, верою Тя славящих.

Запев. В рача всех порождьшая, радуися Богоневесто, жезле тайныи, цвет неувядаемыи процветши. Радуися Владычице, яко Тебе ради радости наполняемся, и жизнь наследуем.

Запев. В етующии не может язык Владычице песнословити Тя: ибо паче Серафим возвысися, рождьши Царя Христа, Его же моли, сей град Твой спасти от многих искушении.

Слава. Х валят блажаще Тя концы, и любовию зовут Ти, радуися свитче, в нем же перстом Отчимь написася Слово Чистая. Его же моли, в книги животныя, рабом Ти написатися Богородице.

И ныне. М олим раби Твои, и преклоняем колена сердца нашего: приклони ухо Твое Чистая, и спаси рабы Твоя погружаемыя присно, и соблюди от всякаго вражия пленения Твои град Богородице. Катавасия.

Песнь 8. Ирмос

О троки благочестивыя в пещи, рожество Богородичо спасло есть. Тогда убо образуемо, ныне же действуемо, вселенную всю воздвиже пети: Господа воспевайте дела, и превозносите Его во веки.

Запев. Л ожесны Слово прияла еси, иже вся носящаго понесла еси, и млеком питала еси, манием питающаго вселенную всю Чистая: Ему же поем, Господа воспевайте дела, и превозносите Его во веки.

Запев. М оисей разуме в купине, великое таинство рожества Твоего. Отроцы же прообразиша се явствено, посреде огня стояще и неопаляеми, нетленная Чистая Дево. Тем же Тя поем, и превозносим во веки.

Запев. И же прежде лестию обнажени бывше, в ризу нетления облекохомся рожеством Твоим. И седящии во тме прегрешении, свет видехом, свету жилище Отроковице. Тем Тя поем, и превозносим во веки.

Слава. М ертвии Тебе ради оживляются, жизнь бо составную родила еси, немии прежде, ныне благоглаголиви бывают, прокаженнии очищаются, недузи отгоняются, и духов воздушных множества побеждаются, Дево человеком спасение.

И ныне. Я же миру рождьши спасение, Его же ради от земли на высоту взяти быхом, радуися всеблагословенная, покрове и державо, стено и утвержение, поющым Чистая: Господа воспевайте дела, и превозносите Его во веки. Катавасия.

Песнь 9. Ирмос

В сяк земен да взыграется, Духом просвещаем, да ликовствует же безплотных умов естество, почитая святое торжество Божия Матере, и да поют: радуися преблаженная, Богородице чистая присно Дево.

Запев с поклоном. Д а Тебе вернии радуися зовем, иже Тобою радости причастницы бывше присносущней. Спаси нас от напастей, и варварскаго пленения, и от всякия иныя раны, за множество Отроковице прегрешении, находящыя человеком согрешающым.

Запев. Я вилася еси просвещение наше и утвержение. Темже вопием Ти, радуися звездо незаходимая, вводящая в мiр великое Солнце. Радуися Едем отверзшая заключенныи, Чистая. Радуися сосуде, миро неистощимое на Тя излиянное приемшии.

Запев. С танем благоговейно в дому Бога нашего, и возопием, радуися мiру Владычице. Радуися Марие Госпоже всех нас. Радуися едина Непорочная в женах и добрая. Радуися столпе огненныи, вводящии в вышнюю жизнь человечество.

Слава. Г олубице яже Милостиваго родившая, радуися присно Дево. Радуися преподобных всех похвало. Радуися страдалцем венчание, радуися всех праведных божественное удобрение, и нам верным спасение.

И ныне. П ощади Боже наследия Твоего, грехи наша вся презрев ныне, на се имея молящую Тебе, яже на земли без семене рождьшую Тя, великия ради милости, восхотевша вообразитися Христе в человечество. Катавасия.

Таже: Д остойно есть… Т рисвятое, и по Отче наш. Тропарь Богородице (1 раз). Слава, и ныне. Кондак 1 Г осподи помилуй (40 раз) . Затем молитва Пресвятей Богородице похвалы:

О , Пресвятая Госпоже Владычице Богородице, вышши еси всех ангел и архангел, и всея твари честнейши, помощнице еси обидимым, ненадеющымся надеяние, убогим заступнице, печалным утешение, алчющым кормителнице, нагим одеяние, больным исцеление, грешным спасение, християном всем поможение, и заступление: о, Всемилостивая Госпоже Дево Богородице Владычице, милостию Своею спаси и помилуй державу нашу, Церковь святую и вся православныя християны, ризою Своею честною защити, и умоли Госпоже из Тебе без семене воплотившагося Христа Бога нашего, да препояшет нас силою Своею свыше, на невидимыя и видимыя враги наша. О, всемилостивая Госпоже Владычице Богородице, воздвигни нас из глубины греховныя, и избави нас от глада и губительства, от труса и потопа, от огня и меча, от нахождения иноплеменных и междуусобныя брани, и от напрасныя смерти, и от нападения вражия, и от тлетворных ветр, и от смертоносныя язвы, и от всякаго зла. Подаждь Госпоже мир и здравие рабом Своим, всем православным християном, и просвети им ум, и очи сердечнии еже ко спасению. И сподоби ны грешныя рабы Твоя, Царствию Сына Твоего Христа Бога нашего, яко держава Его благословена и препрославлена, со безначалным Его Отцем, и с Пресвятым и благим и животворящим Его Духом, ныне и присно и во веки веком, аминь.

Слава, и ныне. Ч естнейшую Херувим… (поклон в пояс) . Слава, и ныне. Г осподи помилуй, Господи помилуй, Господи благослови (с поклонами) .

Отпуст: Г осподи Исусе Христе Сыне Божии, молитв ради пречистыя Твоея Матере, честныя и славныя Ея похвалы и всех ради святых, помилуй и спаси нас, яко благ и человеколюбец. Аминь.

Г осподи помилуй (трижды). Исходные поклоны.

Православные литературные труды вмещают в себя неиссякаемый источник, позволяющий общаться с Богом. Одним из видов церковного словесного искусства считается канон.

Отличие канона от акафиста

Молитва - невидимая нить между людьми и Богом, это душевный разговор с Всевышним. Она важна для нашего организма как вода, воздух, пища. Будь-то благодарность, радость или печаль через молитву Господь услышит нас. Когда она идет от сердца, с чистыми помыслами, усердием, то Господь слышит молитву и откликается на наши прошения.

Канон и акафист можно назвать одним из видов бесед с Господом, Пресвятой Богородицей и святыми.

Что такое канон в церкви и чем он отличается от акафиста?

Слово «канон» имеет два значения:

  1. Принятые Церковью и взятые за основу Православного учения книги Священного Писания Ветхого и Нового Заветов, собранных воедино. Слово греческое, приобретенное из семитских языков и изначально означающее палочку или линейку для измерения, а потом появилось и переносное значение - «правило», «норма» или «список».
  2. Жанр церковного гимна, воспевания: непростое по строению произведение, направленное на прославление святых и церковных праздников. Входит в состав утренних, вечерних и всенощных богослужений.

Канон разделяют на песни, каждая из которых отдельно заключает в себе ирмос и тропарь . В Византии и современной Греции ирмос и тропари канона метрически похожи, что позволяет весь канон петь; при славянском переводе был нарушен единый слог в метрике, поэтому тропари читают, а ирмосы поют.

Только пасхальный канон является исключением из правил - его поют целиком.

Читайте о канонах:

Мелодия произведения подчиняется одному из восьми гласов. Появился канон как жанр в середине VІІ века. Первые каноны написали св. Иоанн Дамаскин и св. Андрей Критский.

Акафист - в перевод с греческого означает «неседальная песнь», богослужебное песнопение особого хвалебного характера, которое направлено на прославление Христа, Богородицы и святых. Начинается с основного кондака и 24 следующих за ним строф (12 икосов и 12 кондаков).

При этом икосы заканчиваются таким же припевом, что и первый кондак, а все остальные - припевом «аллилуя».

Чтение канона

Что объединяет канон и акафист

Определенное правило служит объединением этих двух жанров песнопений. Построение произведений осуществляется по закрепленной схеме.

В состав канона входят девять песен, которые начинаются ирмосом и заканчиваются катавасией. Обычно в нем 8 песен. Вторая исполняется в Покаянном каноне Андрея Критского . Из 25-ти строф состоит акафист, в котором поочередно чередуются кондаки и икосы.

Кондаки не многословны, икосы - обширные. Строятся они парно. Читаются строфы по одному разу. Запева перед ними нет. Тринадцатый кондак - молитвенное непосредственное послание к самому святому и читается три раза. Затем еще раз читается первый икос, а за ним первый кондак.

Отличие между каноном и акафистом

В составлении канонов в основном упражнялись святые отцы.

Акафист мог выйти из под пера простого мирянина. Прочитав такие произведения, высшее духовенство принимало их во внимание и давало ход для дальнейшего признания и распространения в церковной практике.

Читайте об акафистах:

После третьей и шестой песни канона, священником произносится малая ектения. Затем читают или поют седален, икос и кондак.

Важно! По правилам возможно одновременное чтение нескольких канонов. А чтение нескольких акафистов одновременно невозможно, да и строфы это произведения не разделяются напряженным молением всех присутствующих.

Читают каноны на молебнах. Их чтение благословляется и в домашних условиях. Акафисты не включают в цикл утренних, вечерних, всенощных богослужений. Заказывают акафисты на молебны, а также читают дома. Каноны четко определяются Уставом церкви. Акафист прихожанин выбирает сам, и батюшка читает его на молебне.

Каноны исполняют на протяжении всего года.

Акафисты неуместно читать во время Великого поста , ведь торжественное и радостное настроение произведения не может передать тихий и спокойный настрой великопостных дней. Каждая песня канона повествует о каком-то библейском событии. Прямой ссылки может и не быть, но второстепенное присутствие той или иной темы обязательно чувствуется. Акафист считается простым для восприятия. Его лексика легко воспринимаема, синтаксис прост, а текст раздельный. Слова акафиста идут из глубины сердца, текст его - лучшее, что обычный человек хочет сказать Богу.

Акафист - благодарственная , хвалебная песнь, своего рода ода, поэтому лучшее чтение для него тогда, когда хотят поблагодарить Господа или святого за помощь.

Как читать канон

Во время домашнего чтения канона берут традиционное начало и окончание молитв. И если эти произведения читаются вместе с утренним или вечерним правилом , то никаких других молитв дополнительно читать не нужно.

Важно: Нужно читать так, чтобы уши слышали произносимое устами, чтобы содержимое канона ложилось на сердце, с ощущением присутствия живого Бога. Читать со вниманием, сосредотачиваясь умом на читаемом и, чтобы сердце внимало мысли, устремленные к Господу.

Самыми читаемыми в домашних условиях канонами считаются:

  1. Канон покаянный ко Господу Иисусу Христу.
  2. Канон молебный ко Пресвятой Богородице.
  3. Канон Ангелу Хранителю.

Эти три Канона читаются при подготовке человека к Таинству Причащения . Иногда эти три канона объединяют в один для простоты и легкости восприятия.

Святитель Андрей Критский. Фреска церкви святителя Николая. Афонский монастырь Ставроникита, 1546 год

Все мы в жизни бываем немощны и больны, или наши родные нуждаются в нашем внимании и помощи в выздоровлении, тогда читаем Канон за болящего.

Самый великий и значимый канон - Канон Святого Андрея Критского. Он - полный, вмещает все девять песней, а в каждую входит до тридцати тропарей. Это действительно колоссальный шедевр.

Весь покаянный смысл произведения - это обращенность не только к Богу, но и к самому молящемуся. Человек настолько погружается в свои переживания при чтении канона, будто направляет свой взор внутрь своей души, говорит сам с собой, со своей совестью, прокручивает события своей жизни и скорбит о тех ошибках, которые были им совершены.

Критский шедевр - не просто зов и призыв к покаянию. Это возможность вернуть человека к Богу и принять Его любовь.

Для усиления этого ощущения автор использует популярный прием. Он берет за основу Священное Писание: примеры и великих грехопадений, и великих духовных подвигов. Показывает, что всё в руках человека и по совести его: как можно упасть до самых низин, и вознестись до вершин; как грех может взять в плен душу и как вместе с Господом можно его одолеть.

Андрей Критский уделяет внимание и символам: одновременно они поэтичны и точны по отношению к поднимаемым проблемам.

Великий Канон - это песнь песней живого, истинного покаяния. Спасение души - не механическое и заученное исполнение заповедей, не привычное творение добрых дел, а возвращение к Отцу Небесному и ощущение той самой благодатной любви, которая была утрачена нашими прародителями.

Важно! В первую и последнюю седмицу Великого поста читается Покаянный канон. На первой седмице он наставляет и направляет на покаяние, а на последней седмице Великого поста спрашивает о том, как душа поработала и ушла от греха. Стало ли покаяние действенной переменой в жизни, которая повлекла за собою изменение поведения, мышления, мироощущения.

Но современный ритм жизни, особенно в больших городах, не всегда позволяет работающему человеку побывать на богоугодных службах с пением Канона Андрея Критского. К счастью, найти этот удивительный текст не трудно.

Хоть раз в жизни желательно каждому прочесть вдумчиво это творение, которое поистине может перевернуть сознание человека, даст возможность ощущения того, что Господь всегда рядом, что нет между Ним и человеком расстояний. Ведь любовь, вера, надежда не измеряется никакими мерками.

Это милость, которую Бог дарит нам каждую минуту.

Посмотрите видео о трех православных канонах



← Вернуться

×
Вступай в сообщество «servizhome.ru»!
ВКонтакте:
Я уже подписан на сообщество «servizhome.ru»